
Werkplan 2023 2024
Inleiding
De woningcorporatie HEEMwonen is actief in Kerkrade en Landgraaf. Dit is het werkgebied van HEEMwonen en is opgedeeld in een vijftal zogenaamde stadsdelen. Kerkrade kent de stadsdelen Kerkrade-Oost en Kerkrade-West en Landgraaf kent de stadsdelen Nieuwenhagen, Schaesberg en Ubach over Worms. Elk van de stadsdelen kent een organisatie die de belangen van de huurders behartigt. Het Centraal Huurders Overleg HEEMwonen (verder het CHOH genoemd) is de vereniging van 3 op centraal niveau samenwerkende huurdersverenigingen. In november is de nieuwe huurdersvereniging Landgraaf (HVL) opgericht, deze nieuwe vereniging vertegenwoordigen de huurdersbelangen van de stadsdelen Schaesberg en Nieuwenhagen. Huurdersvereniging Ubach over Worms blijft de belangen behartigen voor de huurders van het stadsdeel Ubach over Worms.
Het CHOH overlegt op het niveau van de woningcorporatie HEEMwonen over strategische en algemene beleidszaken. In dit werkplan geeft het CHOH weer hoe zij invulling gaat geven aan het werken voor de belangen van de huurders van HEEMwonen en hoe zij daar organisatorisch en inhoudelijk inhoud aan geeft. De samenwerking tussen het CHOH en HEEMwonen is vervat in een samenwerkingsovereenkomst; deze overeenkomst is in 2023 herzien.
Het CHOH probeert de positie van de huurders te versterken.
In overleg met HEEMwonen, huurdersorganisaties (HO’s), bewonerscommissies (BC’s) en huurders zijn er tal van zaken die aangepakt kunnen worden om de positie van de huurder(s) te verbeteren. Het werkplan geeft een richtsnoer aan het CHOH om hier inhoud aan te geven.
Over het CHOH
Het CHOH is een samenwerking van twee huurdersverenigingen op stadsdeel en één op gemeentelijk niveau. Zowel de HVK alsook de HVL vertegenwoordigen de huurders van twee stadsdelen. Elke huurdersvereniging is gerechtigd drie mensen af te vaardigen naar het CHOH. Enkele huurdersverenigingen kennen bovendien nog een onderliggend netwerk van huurdersorga-nisaties en bewonerscommissies.
De organisatie van het CHOH
Schematisch ziet de organisatie van het CHOH er als volgt uit:

Sinds mei 2019 is het dagelijks bestuur van het Huurders Platform Schaesberg opgestapt en daar is tot nu toe nog geen wijziging in gekomen. In 2022 is men in Landgraaf gestart met het oprichten van een nieuwe huurdersvereniging op gemeentelijk niveau. Voordat het zover was, moesten eerst een tweetal ledenvergaderingen worden georganiseerd waarin het besluit genomen kon worden om het Huurders Platform Schaesberg op te heffen. In november 2023 is de nieuwe huurdersvereniging gerealiseerd. De nieuwe huurdersvereniging, Huurders Vereniging Landgraaf (HVL) behartigd de belangen van de huurders in de stadsdelen Schaesberg en Nieuwenhagen. De huurdersverenigingen op stadsdeelniveau blijven hun eigen identiteit behouden.
Het aantal geregistreerde huurdersorganisaties en bewonerscommissies in Kerkrade en Landgraaf staat momenteel op 35
1. Externe advisering
Het CHOH laat zich, indien nodig, ondersteunen door externe adviseurs. Dat kan zijn door de Nederlandse Woonbond te raadplegen, maar ook andere organisaties en adviseurs, afhankelijk van het onderwerp.
Lidmaatschappen
Het CHOH is lid van de Nederlandse Woonbond.
De wereld om ons heen
Doelen voor 2023
Regionale samenwerking
Het CHOH heeft in november 2023 besloten om een lidmaatschap van het Regionaal Overleg Huurdersorganisaties (ROH), aan te vragen. In januari 2024 zal het CHOH daardoor weer toetreden tot het ROH. Het doel van het ROH is het ondersteunen van huurdersorganisaties welke actief zijn in de stadsregio Parkstad Limburg. Door het toetreden tot het ROH zullen de belangen van de huurders nog beter behartigd worden.
2. Wonen en Zorg
Met een vergrijzende maar ook ouder wordende bevolking wordt de combinatie wonen en zorg steeds belangrijker en hieraan zal door het CHOH meer aandacht worden geschonken.
HEEMwonen zet zich bijzonder in deze sector in door o.a. het bouwen van levensloopbestendige woningen, met verschillende categorieën van zorgbehoefte.
Prestatieafspraken met de gemeenten
Prestatieafspraken zijn een vrijwillige, maar niet vrijblijvende overeenkomst tussen drie partijen: de huurdersorganisatie, gemeente en woningcorporatie. Zowel in Kerkrade als in Landgraaf neemt het CHOH-deel aan de besprekingen inzake de prestatieafspraken. In dit overleg worden ook o.a. de volgende thema’s zoals, betaalbaarheid, armoedebeleid, duurzaamheid wonen met zorg en transitiebeleid behandeld.
De betaalbaarheid van het wonen
Het betaalbaar houden van het wonen wordt niet alleen bepaald door de huur die mensen moeten betalen, maar ook de energiekosten en gemeentelijke lasten spelen hierbij een rol. De maximaal toegestane wettelijke huurverhoging bedraagt voor 2023 4,1%. Het CHOH heeft de huurverhoging voor 2023 weten te beperken tot 2,9%. Daar waar het CHOH een actieve rol kan spelen in de onderhandelingen over de jaarlijkse huurprijsaanpassin¬gen door HEEMwonen, is het veel moeilijker, zo niet bijna onmogelijk om invloed uit te oefenen op de kosten van gemeentelijke lasten en energie. Maar ook deze items nemen wij mee in het overleg met de gemeenten Kerkrade en Landgraaf. Ook kan er getracht worden het gedrag van huurders te beïnvloeden om bijvoorbeeld zelf goed op het energiegebruik te letten en zodoende op de energiekosten te kunnen besparen. De energie coachen kunnen u hierbij behulpzaam zijn.
Armoedebeleid
Alhoewel het niet tot de kerntaak van het CHOH hoort, heeft het CHOH altijd oog voor het bestrijden van armoede. Daar waar mogelijk zal het CHOH in formele en informele overleg¬situaties met verhuurder, gemeenten, huurdersorganisaties en welzijnsorganisaties en de Woonbond, aandacht vragen voor het voorkomen van armoede en het vroegtijdig signaleren van betalingsproble¬men bij huurders.
Punt van aandacht is ook hierbij, dat de huurders meer gebruik moeten maken van de huurtoeslag. Ook nu is gebleken dat hier te weinig gebruik van wordt gemaakt.
Duurzaamheid
Bij nieuwbouw, renovatie en onderhoud participeert het CHOH, daar waar mogelijk, bij het inzetten van duurzame middelen.
Het CHOH en haar huurdersorganisaties, waken eveneens bij renovaties met betrekking tot de energiebesparing, en er wordt gekeken naar de opbrengst van bv zonnepanelen en warmtepompen.
3. Communicatie en dienstverlening
Het CHOH en de onderliggende huurdersverenigingen hebben verschillende manieren waarop zij met de huurders communiceren en diensten verlenen, waaronder:
Het spreekuur
Een aantal van de huurdersverenigingen van het CHOH houdt regelmatig spreekuur. Uiteraard zijn huurders en leden ook buiten de spreekuren van harte welkom met hun vragen, klachten en problemen.
Gezien de ervaring van de huurdersverenigingen wordt er steeds meer overgegaan op bezoeken op afspraak.
De websites
Een website en andere sociale media zijn belangrijke middelen om je te kunnen profileren naar, en te communiceren met de huurders. Wij proberen hier zoveel mogelijk gebruik van te maken en ook zoveel mogelijk met nieuws van dat moment.
4. Overleg met HEEMwonen
Centraal overleg tussen HEEMwonen en het CHOH
Het CHOH en HEEMwonen voeren overleg over onderwerpen van beleid en beheer die voor alle huurders en aspirant huurders van HEEMwonen van belang zijn.
HEEMwonen wordt in dit overleg vertegenwoordigd door de directie, zo nodig bijgestaan door andere medewerkers van HEEMwonen. Het CHOH wordt vertegenwoordigd door bestuursleden en/of afgevaardigden, indien gewenst bijgestaan door vertegenwoordigers uit hun achterban en/of externe adviseurs. Het overleg vindt 10 maal per jaar plaats.
Overleg tussen HEEMwonen en de HO’s op stadsdeelniveau en gemeentelijk niveau
De HO’s en HEEMwonen zullen overleg voeren over alle onderwerpen die voor huurders in dat stadsdeel van belang zijn, met inachtneming van het feit dat het overleg gaat over beheerszaken die in het betreffende stadsdeel aan de orde zijn. Het overleg vindt alleen plaats als een van de partijen hierom verzoekt.
HEEMwonen wordt in dit overleg vertegenwoordigd door de teamleider Wonen en/of Wijken.
Elke HO op stadsdeelniveau of gemeentelijk niveau wordt vertegenwoordigd door haar afgevaardigden.
5. De overlegstructuur binnen het CHOH
Het CHOH is een vereniging en houdt meermalen per jaar een algemene vergadering.
Om alle thema’s goed te kunnen behandelen en de werkzaamheden die hiermee gepaard gaan goed te kunnen verdelen, kent het CHOH een aantal werkgroepen met hun eigen overlegstructuur.
Zoals o.a. huurbeleid, duurzaamheid, betaalbaarheid, leefbaarheid, onderhoudsbeleid en servicekosten.
6. Deskundigheidsbevordering
De volkshuisvestingswereld zit ingewikkeld in elkaar. Het is ook een wereld die constant in beweging is en waarbij niemand kan zeggen hoe deze wereld er over vijf jaar uit zal zien.
Om goed te kunnen functioneren heb je allereerst kennis nodig over praktische zaken zoals: hoe zit het huurrecht in elkaar, het onderhoudsbeleid, renovatie, sloop en nieuwbouw, ZAV-beleid, VvE, enzovoorts. Het gaat daarbij niet om wat je wenselijk vindt, maar hoe het feitelijk is vastgelegd in wet- en regelgeving en in het beleid van HEEMwonen. Maar het is ook van belang dat de kennis geplaatst kan worden in ontwikkeling en de machtsverhoudingen tussen partijen.
Niet elk bestuurslid en elke afgevaardigde hoeft dezelfde kennis te hebben, maar het streven is dat het CHOH als geheel en evt. ondersteund door een adviseur die kennis wel in huis heeft om als CHOH goed te kunnen functioneren.
Daarnaast zal elk bestuurslid of afgevaardigde er minimaal naar streven om de taak of taken die je als bestuurslid/afgevaardigde op je genomen hebt, ook naar behoren en verwachting invult.
Kennis kan worden opgedaan door het volgen van een cursus, webinar over een specifiek onderwerp, een congres, of wat dan ook.
Het CHOH heeft een cultuur waarin individuele bestuursleden en/of afgevaardigden gestimuleerd worden om via deze wegen hun kennis over onderwerpen en beleid te vergroten.
Ook in 2023 zal het CHOH de deskundigheidsbehoefte van de bestuurs¬leden en/of afgevaardigden in kaart brengen en elkaar stimuleren om gebruik te maken van de diverse methoden en aanbod die hiervoor beschikbaar zijn.
7. Slotwoord
In dit activiteiten-/werkplan hebben wij onze ambities voor 2023 inzichtelijk gemaakt en vastgelegd.
De woonlasten vormen voor steeds meer huurders in Kerkrade en Landgraaf een probleem.
Veel huurders merken dit door lagere inkomsten, hogere huren en hogere energielasten. Het CHOH zal zich blijven inzetten voor goede en betaalbare woningen. Mocht dit werkplan vragen bij u oproepen, of geeft het aanleiding voor opmerkingen en/of suggesties dan kunt u uiteraard contact opnemen met het bestuur. Daarom geeft dit werkplan 2023 ons voldoende vertrouwen om op een goede manier verder te gaan met het behartigen van de belangen van de (toekomstige) huurders van de woningcorporatie HEEMwonen.
Namens het bestuur en afgevaardigden van het CHOH,
Anjo Coervers Wim Simons Hans Janssen
Voorzitter Secretaris Penningmeester